Bjarne Nielsen i Køge lancerer bilkøb på nettet

Foto: Bjarne Nielsen.
Profilbillede

Bilhuset Bjarne Nielsen i Køge lancerer nu onlinesalg af brugte biler. Tiltaget har potentiale og er kommet for at blive, men vil kræve tilvænning fra kunderne, vurderer Digital Handel hos Dansk Erhverv.

Alene tanken om at købe en bil på nettet kan lyde grænseoverskridende for mange. Ikke desto mindre har de første bilfabrikanter allerede åbnet webshops, og mange flere kommer sandsynligvis til at følge trop. Hos Bilhuset Bjarne Nielsen i Køge har man netop åbnet for onlinesalg af brugte biler, og her er de ikke i tvivl om, at det er fremtiden.

"Indtil nu vil det fortrukne valg for de fleste danskere være at møde op hos en forhandler, når der skal købes bil. Online bilkøb er derfor en stor mundfuld for mange, men det vil blot kræve noget tid til tilvænning," siger salgschef Carsten Furman hos Bjarne Nielsen i Køge.

I Dansk Erhvervs afdeling Digital Handel vurderer chefkonsulent Henrik Theil, at nethandel af biler er kommet for at blive, selvom det stadig vil tage noget tid, inden danskerne overvinder deres forbehold ved at klikke sig til en ny bil.

"Når vi spørger danskerne om, hvad der er det mest usandsynlige, de vil købe på nettet, så er svaret en bil, men vi skal huske, at for ganske få år siden, var der heller ikke mange, der ville købe dagligvarer på nettet, og pludselig gik det alligevel stærkt," siger Henrik Theil og understreger:

"Flere producenter er allerede godt i gang med onlinesalget, og jeg tror, at vi kan se frem til, at det oftere bliver en mulighed, men man skal overbevise kunderne, og det er en proces, der tager tid."

Supplement til prøveturen
Hos Bjarne Nielsen i Køge regner man med, at det primært er de næsten nye biler, som bliver bestilt online, og at cirka fem til ti procent af bilkøbene af de næsten nye biler vil blive foretaget via den nye platform. Samtidig giver digitale muligheder som videofremvisning, der især har vundet frem under Covid-19, mulighed for at gennemgå bilen direkte med salgskonsulenten inden køb.

"Det er vigtigt, at kunden har en fornuftig fornemmelse når købet fortages, og der er heller ikke grund til andet. Bilen handles jo under de samme forhold, som hvis kunden mødte op i butikken," siger Carsten Furman.

For langt de fleste er et bilkøb noget, man sjældent foretager, og med undtagelse af boligen er det typisk den dyreste ting, man kommer til at købe. Hos Dansk Erhverv Digital Handel vurderer man derfor heller ikke, at bilkøb på nettet kommer til at erstatte det fysiske salg 100 procent, men at de nærmere vil fungere i tandem.

"Når man lægger rigtig mange penge og gør det sjældent, vil man gerne prøve at sidde i den og mærke, hvordan den føles. Derfor bliver bilsalg nok oftere en hybridløsning, hvor man for eksempel får en prøvetur hos forhandleren, men i højere grad vælger og bestiller sine tilvalg og specifikationer på nettet," siger Henrik Theil.

Kilde: Epicent.dk
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.
Flere artikler