Borgerrådgiver søges til at styrke dialogen mellem Køge Kommune og borgerne

Profilbillede
dato

BEMÆRK: Ansøgningsfristen er overskredet

Vil du styrke dialog og forståelse mellem Køge Kommune og borgere? Er du drevet af at give råd og vejledning i komplekse sagsbehandlingsprocesser til borgere, der har brug for hjælp? Kan du se sager og situationer fra flere vinkler? Så er du måske Køge Kommunes nye Borgerrådgiver.

Køge Kommune har etableret en borgerrådgiverfunktion og søger nu en borgerrådgiver. Som borgerrådgiver får du en unik mulighed for at gøre en vigtig forskel for Køge Kommunes borgere og for kommunens ledere og medarbejdere. Du vil blive en del af en kommune, der ønsker at bruge klager konstruktivt, så vi kan forbedre vores service, hvor der er behov.

Om jobbet

Som borgerrådgiver vil du fungere som vores borgeres og de erhvervsdrivendes stemme i dialogen med Køge Kommune. Du skal samtidig sikre et godt samarbejde med kommunens medarbejdere og ledere, så klager og feedback kan bruges konstruktivt til at forbedre sagsbehandling, kommunikation og borgerbetjening.

Det er ambitionen, at borgerrådgiverens tid fordeles ligeligt mellem klassisk borgerrådgivning og forebyggende og forbedrende indsatser i samarbejde med kommunens medarbejdere.

Som borgerrådgiver i Køge Kommune skal du rådgive og vejlede borgerne, sikre at deres interesser bliver varetaget, og at deres synspunkter indgår i sagsbehandlingen. Der kan opstå situationer, hvor kommunikationen med forvaltningen er gået i hårdknude, eller hvor borgeren ikke føler sig set og forstået i mødet med kommunen.

Du skal ikke træffe afgørelser eller ændre indholdet af en afgørelse. Ansvaret for sagsbehandlingen er hos forvaltningen.

I hele din funktion skal du have et stærkt fokus på dialog – både med borgerne og forvaltningen – samt bidrage til et læringsperspektiv for forvaltningen.

Dine opgaver
  • Hjælpe borgerne med at forstå breve, afgørelser eller finde vej i den kommunale organisation.
  • Give borgerne vejledning i forbindelse med klager og hjælpe med at formulere klagen.
  • Mægle i konflikter mellem borgere og kommunen.
  • Rådgive og vejlede kommunens medarbejdere for at forbedre service og sagsbehandling.

Du skal en gang årligt give en status om sager, tendenser og forslag til fremadrettede fokuspunkter.

Derudover er du som borgerrådgiver ansvarlig for at administrere Køge Kommunes whistleblowerordning. Arbejdsopgaverne inkluderer modtagelse af indberetninger, kontakt med whistleblowere, og sikring af opfølgning samt grundig undersøgelse af relevante oplysninger. Desuden er du som borgerrådgiver ansvarlig for at give feedback til whistleblowere samt årligt offentliggøre oplysninger om whistleblowerordningens virksomhed.

Organisering

Borgerrådgiveren bliver ansat af og refererer direkte til Køge Byråd, og kommer til at arbejde uafhængigt af den øvrige forvaltning. I hverdagen varetages det personalemæssige ansvar af Stab- og Kulturchefen.

Kompetencer og kvalifikationer

Som borgerrådgiver er du placeret mellem kommunen og borgerne og skal derfor kunne arbejde selvstændigt og danne dine egne indtryk af sagerne. Du skal kunne gennemskue mange forskelligartede typer af problemstillinger og finde løsninger på komplekse sager og områder, som ofte har konfliktende parter. Dette sker i samspil med interessenter, som kan have forskellige behov og forståelser.

Du skal derfor gerne have:

  • En relevant juridisk uddannelse som cand.jur. eller cand.soc. i jura.
  • Stærke juridiske kompetencer.
  • Erfaring med at arbejde i en politisk ledet organisation.
  • Evner og viden til at begå dig blandt alle fagligheder og på alle niveauer i organisationen.
  • Kendskab til det kommunale system, gerne med vægt på velfærdsområderne.
  • Indgående kendskab til forvaltningsret og anden offentligretlig lovgivning.
  • Erfaring inden for konfliktmægling og konflikthåndtering.
Personlige egenskaber

For at lykkes som borgerrådgiver i Køge Kommune er det afgørende at besidde en række personlige egenskaber, der gør dig i stand til at navigere i komplekse situationer og bygge bro mellem borgerne og kommunen. Vi leder efter en person, der ikke kun har de faglige kvalifikationer, men også de personlige kvaliteter, der sikrer en succesfuld håndtering af borgerrådgiverfunktionen.

Følgende egenskaber er særligt vigtige:

  • Politisk og strategisk tæft: Evnen til at forstå og navigere i politiske landskaber samt at bidrage til kommunens strategiske mål.
  • Høj integritet, imødekommende og empatisk: Åbenhed over for forskellige synspunkter og evnen til at vise empati i alle interaktioner.
  • Dygtig kommunikator: Klare og effektive kommunikationsevner, både mundtligt og skriftligt, som er nødvendige for at formidle komplekse oplysninger på en forståelig måde.
  • Synlig og udadvendt: En proaktiv og tilgængelig tilstedeværelse, der skaber tillid og engagement blandt borgere og kommunens medarbejdere.
  • Åben og inviterende: En inkluderende tilgang, der fremmer dialog og samarbejde.
  • Selvstændig, struktureret og udviklingsorienteret: Evnen til at arbejde selvstændigt, holde orden i arbejdsopgaverne og kontinuerligt søge forbedringer i arbejdsprocesser og resultater.
Vi tilbyder

Hos os får du en unik mulighed for at være med til at etablere borgerrådgiverfunktionen i Køge Kommune. Du vil opleve et job med høj grad af selvstændighed og stor indflydelse på funktionen, samtidig med at du bliver en del af en arbejdsplads, hvor høj faglighed, sparring og godt kollegaskab er i højsædet.

Du vil få dit eget kontor i Borgmestersekretariatet med udsigt til Køge Torv. Derudover vil du have mulighed for hjemmearbejde og fleksible arbejdstider. Køge Rådhus er centralt placeret på Køge Torv, tæt på stationspladsen og med personaleparkering.

Løn og ansættelsesvilkår

Der er tale om en fuldtidsstilling. Ordningen evalueres af Køge Byråd efter 2 år.

Løn- og ansættelsesvilkår fastsættes i henhold til gældende overenskomst. Lønnen aftales konkret ud fra baggrund og erfaring.

Der indhentes børne- og straffeattest i forbindelse med ansættelse. Arbejdsstedet er Køge Rådhus, Torvet 1, 4600 Køge.

Din ansøgning

Send din ansøgning med CV, kopi af uddannelsesbevis og eventuelle udtalelser online via kommunens rekrutteringssystem. Klik på ”Søg stillingen” nederst på siden.

Ansøgningsfristen er onsdag den 30. oktober 2024, kl. 23.59.

Ansættelsessamtaler

Vi forventer at afholde to samtalerunder, og der vil indgå en personprofil i rekrutteringsprocessen.

  • Første samtaler afholdes mandag den 11. november 2024.
  • Test sendes ud tirsdag den 12. november 2024. Testen tager ca. 30 min. at gennemføre.
  • Samtale med HR-konsulent på baggrund af test afholdes fredag den 15. november 2024.
  • Anden samtaler afholdes mandag den 18. november 2024.
  • Tiltrædelse: 1. januar 2025.
Ansættelsesudvalg

Ansættelsesudvalget består af følgende personer:

  • Marie Stærke (A), Borgmester
  • Thomas Kampmann (C), Økonomiudvalget
  • Mette Jorsø (B), Økonomiudvalget
  • Ken Kristensen (V), Økonomiudvalget
  • Bjarne Andersen, Velfærdsdirektør
  • Lone Nygaard Jensen, Familiechef
  • Én repræsentant udpeget af handicap-, senior, udsatte og integrationsrådet
  • Tine Johnsen, næstformand i HMU – medarbejderrepræsentant

Ansættelsesudvalget gennemfører ansættelsesprocessen og afgiver indstilling til Økonomiudvalget, der afgiver indstilling til Byrådet, som har ansættelseskompetencen.

Mere information

Har du spørgsmål vedrørende stillingen, er du velkommen til at kontakte Velfærdsdirektør Bjarne Andersen på tlf. 28792110 eller Borgmester Marie Stærke på tlf. 61223278.

Læs mere om Køge Kommune på www.koege.dk

Køge Kommune ønsker at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder uanset etnisk baggrund. Vi opfordrer derfor personer med dansk og anden etnisk baggrund at søge stillingen.

Vi glæder os til at høre fra dig.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Køge Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Køge Kommune, Ejbovej, 4632 Bjæverskov

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 30-10-2024; - ansøgningsfristen er overskredet

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6121085

Denne artikel er skrevet af Emilie Bjergegaard og data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet