Lufthavns medarbejdere i salg- og servicefunktioner har været hårdt ramt under nedlukningen. Flere af de ansatte er derfor i gang med et særligt tilrettelagt efteruddannelsesforløb i samarbejde med Kursuscentret KHS på Køge Handelsskole, så de kan fastholdes i deres ansættelse, indtil der igen er mere ’normal’ trafik i lufthavnen.
SSP Denmark driver driften af SAS-loungen samt mange af lufthavnens restauranter, et centrallager samt cafeer og kiosker. Mange af de ansatte har været delvist hjemsendt under nedlukningen, da lufthavnen nærmest har ligget øde hen i månedsvis. For at vende opsigelse til fastholdelse, har virksomheden i samarbejde med Kursuscentret KHS planlagt et skræddersyet fire måneders uddannelsesforløb med undervisning i coaching og kommunikation, koordinatorrollen, projektledelse, salg og service samt IT.
”Vi har kun haft en stor kiosk og SAS-loungen åben ud af 20 af vores forretninger, og nogle åbner vi først i 2022. Så vi var nødt til at gøre noget, og da vi før har haft et positivt samarbejde med Kursuscentret KHS, kontaktede vi dem for et samarbejde om efteruddannelse, som et led i at fastholde vores medarbejdere. Vi vidste dengang ikke, at Danmark skulle lukke ned i de fire måneder, hvor vores medarbejdere kom på kursus,” fortæller Charlotte Mortensen, operations manager hos SSP Denmark, der driver mange af lufthavnens forretninger og restauranter på franchisebasis.
SSP Denmark har fået dækket en del af lønomkostningerne under efteruddannelsesforløbet, da de har søgt om VEU og AMU-godtgørelse til at efteruddanne deres medarbejdere. Under nedlukningen har undervisningen foregået online.
Værktøjskasse til at styrke motivation og samarbejde
”Jeg ved, at mange synes det har været spændende. Det har primært været vores medarbejdere ansat i driften af vores servicefunktioner samt køkkenpersonale og en restaurantchef. Nogle medarbejdere har før haft undervisning i salg og service, men har så fået en opkvalificering. Mange har især været begejstret for coachingdelen, hvor de har igennem praktiske øvelser har fået nogle nye måder til at tænke over hverdagen på, og hvordan samarbejdet kan bedres med en coachende tilgang,” siger Charlotte Mortensen.
Jens Toghøj, er arbejdsmiljørepræsentant hos SSP Denmark, og er en af de medarbejdere, der er i gang med at efteruddanne sig: ”Jeg varetager oplæring af nye medarbejdere, og har gjort mange ting uden egentlig kendskab. Nu har jeg fået koblet teorien på det jeg faktisk gør i hverdagen, og fået en værktøjskasse, som jeg kan gøre brug af. Fx et større kendskab til at nedskalere en konflikt med konflikthåndtering, redskaber til at anvende anerkendende ledelse og tankegang samt nedskrivelse af mål, som vi skal arbejde hen imod. Jeg har også lært at anvende teknologi til mødeledelse. Jeg føler, at jeg nu bedre kan sætte ord på nogle af de ting, som jeg oplever i mit daglige arbejde,” forklarer Jens Toghøj.