Rekordmange bilreparationer: Miljøvenligt værksted i Køge er populært

Foto: PR
dato

Danskerne fik udbedret over 415.000 skader på bilen i 2023. Det er en stigning på 12,5 procent på fire år. Det er hårdt for miljøet, men værksted i Køge minimerer CO2-udslippet på reparationer med stor succes. 

Ifølge tal fra Brancheorganisationen for Forsikring og Pension blev der repareret hele 415.598 skader på biler i hele 2023, hvilket er 12,5 procent flere end i 2019, og i løbet af første kvartal 2024 er der blevet repareret næsten 115.000 skader.

Der svejses, slibes, spartles og lakeres, når en skade på bilen skal ordnes. Men ikke hos Buledoktor i Køge, hvor de har specialiseret sig i at begrænse CO2-udledningen ved reparationer af skader på biler mest muligt – faktisk helt op til 99 procent.

– Flere er blevet opmærksomme på, at der er en unødvendigt stor CO2-regning ved at få repareret bilen på traditionel vis. Derfor er der også flere, der vælger os af den grund. Det er også de miljøvenlige metoder, der er billigst. Vi har jo ikke udgifter til nye materialer, når vi eksempelvis undgår at lakere, lyder det fra Mogens Christiansen, der er direktør hos Buledoktor.

Prisen på nye forlygter er ikke kun højere i kroner og øre, men også på CO2-rengningen. Udregninger fra tyske Allianz Center for Technology viser, at et nyt sæt forlygter til en Volkswagen ID3 udleder 45,7 kg CO2 at producere, mens det tal reduceres til 0,8 kg CO2, hvis man reparerer i stedet. 

Slut med at svejse, spartle og lakere
At det skåner miljøet at reparere fremfor at købe nyt, kan man givetvis sige sig selv, men også når det kommer til udretning af buler, ridser eller andre småskræmmer på bilen, er der både CO2 og penge at spare gennem de nye teknikker, der er ved at vinde indpas.

Gennem SMART repair-teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair og foregår ved at rette buler ud indefra eller anvende lim til at hive en bule ud, undgår de hos Buledoktor i Køge både at svejse, spartle og lakere bilerne.

– Ved at prikke en bule ud indefra i stedet for at udligne den ved at svejse, undgår vi spartling og lakering. Det sparer faktisk helt op mod 99 procent CO2. De teknikker, vi anvender uden lakering, gør også, at bilen bedre holder sin værdi, fordi det slet ikke kan ses, at der for eksempel har været en bule, siger Mogens Christiansen. 

Buledoktor er specialist i at reparere parkeringsskader. Med moderne SMART repair teknologi som PDR, der står for Paintless Dent Repair, kan vi rette buler og skader uden brug af spartelmasse og lakering, så bilen bevarer oprindeligt udseende og værdi. Læs mere på: buledoktor.dk

Kilde: Buledoktor
Denne artikel er udarbejdet af 3. part. Indholdet er hverken sponsoreret eller betalt. De holdninger, der måtte fremgå, repræsenterer ikke redaktionen.